E-UTRIP
(Foto: Moja-lekarna.com)
Featured Hrana Narava & zdravje Šport Zdravje

Zdrav prebavni trakt

 
Prebavna cev oziroma s tujko gastrointestinalni trakt (ali prebavni trakt) je organski sistem, ki je odgovoren za sprejem, prebavo in absorpcijo hranil iz hrane. K prebavni cevi spadajo (po vrsti): ustna votlina, žrelo, požiralnik, želodec, tanko črevo in debelo črevo.

Zdravje prebavnega trakta zelo vpliva na splošno zdravje organizma in seveda tudi na počutje. Oboje pa posredno vpliva na delovanje organizma oziroma omogočanje optimalnih pogojev za izboljšanje zmogljivosti, hujšanja, pridobivanja mišične mase ali pa samo za učinkovitost rekreacije. Poznamo mehansko in kemično prebavo. Pod mehansko štejemo žvečenje in peristaltiko.

Peristaltika je gibanje črevesja, ki ga izvajajo gladke mišice v stenah črevesja. To omogoča mešanje hrane s prebavnimi sokovi, ki so polni encimov ter pomikanje hrane naprej po prebavnem traktu. Peristaltika se pojavi že v požiralniku, nato se nadaljuje v želodcu in potem seveda še v tankem črevesju ter na koncu v debelem.

Pod pojmom kemijska prebava pa mislimo na delovanje encimov, ki razgrajujejo vezi med molekulami in jih tako »razbijajo« na manjše enote, ki jih potem stene tankega črevesja lahko prepustijo v kri (absorpcija). Mehanska in kemična prebava omogočata, da se hranila iz hrane sploh lahko absorbirajo v naše telo in nadaljujejo pot do tarčnih celic.

Beljakovine niso pomembne samo za mišice

Beljakovine niso pomembne samo za pridobivanje mišične mase, regeneracijo in v nekaterih primerih tudi za energijo. Beljakovine so zelo pomembne tudi za optimalno delovanje tankega črevesja. Pravzaprav, ko encimi razgradijo beljakovine do aminokislin, se jih velik del porabi za delovanje črevesja. Seveda je delež odvisen od skupne količine zaužitih aminokislin, vendar vseeno vam ta podatek jasno kaže, da so aminokisline oziroma prvotno beljakovine zelo pomembne za dobro delovanje prebave.

Nekaj aminokislin gre naprej v debelo črevesje, kjer jih uporabijo bakterije, ostal delež pa se še naprej razgradi in uporabi kar v stenah tankega črevesja. Aminokisline so torej zelo pomembne za več sistemov (mišice in prebavo, druga tkiva, energija …). Če jih ni dovolj, je okrnjen proces prebave in regeneracije oziroma pridobivanje mišične mase (ali povečevanje zmogljivosti, hujšanje ..).

Ne pozabite torej na dovolj velik vnos beljakovin, ki jih lahko dobite iz različnih živil. Najbolj pogosti viri so po navadi meso, jajca, skuta (in drugi mlečni izdelki), stročnice in soja (predvsem vegetarijanci). Dobrodošla so tudi beljakovinska prehranska dopolnila (kazein, whey oziroma sirotka in druge beljakovine, kot so sojine, grahove, riževe, goveje, jajčne …) in aminokisline.

Če v telo ne bomo vnesli dovolj aminokislin oziroma beljakovin, bo zdravje prebavnega trakta slabše in posledično tudi njegova funkcija. To pomeni, da bo absorpcija hranil slabša, kar za seboj potegne še veliko ostalih negativnih posledic, poslabša pa se tudi delovanje imunskega sistema, kar ima tudi velik vpliv na organizem. V prvi vrsti pa slabše zdravje prebavnega trakta povzroča krče v prebavilih, napenjanje in druge neprijetnosti.

Kako izboljšati zdravje prebavnega trakta?

Zdravje prebavnega trakta je v prvi vrsti odvisno od hrane, ki jo zaužijemo. Kvalitetna, nepredelana hrana je najboljša izbira. Kot je že napisano, je pomemben kvaliteten vir beljakovin (naj bodo to živalske ali rastlinske, važno je le, da je hrana nepredelana). Ogljikovi hidrati in maščobe same po sebi za neposredno uporabo celic prebavnega trakta niso tako pomembne, vseeno pa posredno vplivajo na zdravje, zato je bistveno, da jih vnašate s kvalitetnimi živili.

Vlaknine so ključ do zdravega črevesja

Ne pozabite na zadosten vnos vlaknin, ker so tudi ključ do zdravega črevesja. Pomembne so tako topne, kot tudi netopne vlaknine. Potrebne so za zdravo črevesno floro, ker uravnavajo količino in razmerje tako imenovanih dobrih bakterij. Omogočajo pa tudi redno odvajanje odpadnih snovi oziroma blata, ker večajo njegov volumen.

Pojavljajo se tudi mnenja, da bi bilo dobro redno menjavati različna živila, ker naj bi pri nekaterih živilih prihajalo do tolerance. Zagovorniki te teorije menijo, da je vsake toliko časa dobro v telo vnašati predvsem beljakovine rastlinskega izvora, da se telo na živalske ne navadi preveč in obratno. Pri tej teoriji ostaja še mnogo vprašanj in nepojasnjenih in dokazanih odgovorov, zato se globlje ne bomo spuščali. Bolj se zdi pomembno, da je prehrana raznolika in potem ni potrebnega nobenega cikliranja, če se že redno uživa različne vire beljakovin (in ostalih hranil).

Zgoraj omenjena prehranska dopolnila

Če želite prebavo oziroma zdravje prebavnega trakta izboljšati s prehranskimi dopolnili, je najbolje, da uživate dovolj glutamina, ker ga za svoje delovanje (za energijo) porabljajo celice v tankem črevesju. Poleg glutamina vam priporočam še dodatek probiotikov, ki jih dobite v obliki kapsul, ter morebiti vlaknine v prahu, če ne zaužijete dovolj zelenjave.

Če želite optimalni napredek in biti zdravi, bo potrebno poskrbeti za tisti del telesa, ki sprejema hrano – prebavni trakt. To je namreč prvi stik hrane z nami in le dobro delovanje tega sistema, bo omogočalo dobro absorpcijo hranil, ki jih potrebujemo za optimalno delovanje.

David Gole, mag. kineziologije

Sorodni članki

Spletno mesto uporablja piškotke zaradi boljše uporabniške izkušnje. Z uporabo naše spletne strani potrjujete, da se z njihovo uporabo strinjate. Soglašam Več o piškotkih

Piškotki