02. 02 2020 ni le edini palindromski datum (enako se prebere naprej, kot tudi nazaj) v tem stoletju, je tudi dan izida knjige, ki prikazuje stanje v slovenskih šolah. Knjiga avtorice Marjane Škalič, diplomirane psihologinje, nosi naslov »Šola kam greš? – 2. del«. Prvi del istoimenske knjige govori o tradicionalnem šolskem sistemu na splošno in je bil v aprilu 2019 predstavljen tudi v knjižnici Miklova hiša Ribnica.
Avtorica mi je zaupala kreiranje ilustracije na platnicah 2. dela knjige, kjer na slikovit način prikaže pasti in rešitve v slovenskem šolstvu. Vodilni prispodobi Don Kihota in žabe v loncu s segrevajočo se vodo sta se ji utrnili ob razmišljanju o pomanjkanju smisla v ovirah in frustracijah, ki jih šola postavlja otrokom na poti do osebne čvrstosti. Ilustracije sem se lotila z velikim veseljem in namero, da vanjo vnesem možnost večplastnega branja njene sporočilnosti. V začetnem delu knjige na kratko spregovorim o simbolnem pomenu ilustracije.
V Sloveniji je po podatkih raziskav v zadnjih letih le 27 odstotkov staršev zelo zadovoljnih s šolo njihovih otrok. Ta odstotek je nižji samo v Koreji (17 %) in na Japonskem (7 %). Na Finskem je zelo zadovoljnih 54 odstotkov staršev, mednarodno povprečje vključenih držav pa je 60 odstotkov (vir: spletna stran Pedagoškega inštituta). Bolj oprijemljiv vpogled v vsakdanje šolsko dogajanje, ki botruje takšni nespodbudni statistiki, dobimo prav v javni skupini Kje vas čevelj žuli? – Šolstvo. Zelo spodbudno je, da se kaže pozitiven trend vključevanja v skupino tudi med učitelji in drugimi pedagoškimi delavci. V vsakodnevnih objavah delijo svoje izkušnje, se medsebojno osveščajo, delijo primere dobre prakse in se med seboj povezujejo.
Za Marjano Škalič, je v življenju pomembno odločati se samostojno, ne glede na mnenja okolice in govoriti resnico na zdravilen način. Pomembno življenjsko poslanstvo ji je izpolnjujoče družinsko življenje ter da bi njeno pisanje in združevanje podobno mislečih prinašalo pozitivne spremembe.
Svojo zgodbo opisuje takole: “Pred 17 leti je v osnovno šolo vstopila moja prvorojenka, letos pa najmlajši od treh otrok še zadnje leto guli srednješolske klopi. V vseh teh letih je bilo res veliko priložnosti za opazovanje številnih nesmislov in kaosa v šolskem vsakdanu. Bili so številni trenutki nejevere, kako je mogoče, da ravno ustanova, namenjena vzgoji in izobraževanju, deluje v tolikšnem nasprotju s skoraj vsem, kar psihologi in pedagogi (v teoriji) vemo o otrokovem razvoju in učenju. Prepoznala sem sleparsko naravo tega cesarja, ki se šopiri, kot da bi imel najlepša oblačila, v resnici pa je nag. Razbrala sem potrebo, da se o cesarjevi nagoti začnemo javno pogovarjati. Tako sem začela pisati blog o šolstvu. Poimenovala sem ga »Kje vas čevelj žuli? – Šolstvo« in ustanovila še istoimensko skupino na Facebooku.«
Ko so svoje izkušnje s šolo začeli deliti še drugi, se je pokazalo, da njene starševske izkušnje niso nič posebnega. Z raziskovanjem literature pa je postalo jasno, da so na številne slabosti tradicionalnega šolskega sistema opozarjali že vse od njegovega nastanka številni veliki misleci in ustvarjalci Evrope in Amerike, kjer se je ta sistem postopno razširil in ostal v temeljnih značilnostih enak vse do danes. Slednje dejstvo je zaskrbljujoče že samo po sebi: »medtem, ko so spoznanja o človeški naravi, otrokovem razvoju in naravi učenja močno napredovala, se je način učenja v šolah v tem času komaj kaj spremenil. Za znanstvenimi spoznanji zaostaja vsaj za eno generacijo,« je zapisal Jesper Juul.
Tako je nastal prvi del knjige »Šola, kam greš?«, kjer je avtorica zbrala jasno utemeljene kritike šolskega sistema, ki so jih podali uveljavljeni pisci, znanstveniki, učitelji in drugi strokovnjaki 19. in 20. stoletja. Predstavila je tudi vse vidnejše alternative tradicionalnemu šolskemu sistemu, ki so se pojavile v času od njegovega nastanka. Dobro leto po izidu prvega dela je dozorel in 2. februarja ugledal luč sveta še drugi del, ki poglobljeno obravnava šolo v Sloveniji. Ta knjiga je sinteza osebnih pričevanj, zbranih v štirih letih delovanja skupine na Facebooku, avtoričinih osebnih izkušenj in izpeljav na podlagi znanj iz psihologije, pedagogike in psihoterapije ter navajanja ugotovitev uveljavljenih avtorjev.
Pomemben doprinos h knjigi pomenijo samostojni prispevki drugih avtorjev, ki delujejo večinoma na pedagoškem področju ali na področju osebnega razvoja. Enega od prispevkov je napisala tudi Zorica Potisk, priljubljena profesorica biologije na Gimnaziji in srednji šoli Kočevje, letos že drugič dobitnica nagrade Blaža Kumerdeja za pedagoško delo.
Namen pisanja te knjige v dveh delih je spodbuditi razmišljanje in pogovore o vsem ustaljenem in zato na videz samoumevnem v vzgoji in izobraževanju; razumeti probleme šolstva vse do njihovih korenin, da bi lahko zaživele tudi nove rešitve – novi načini razmišljanja in delovanja. Ti se bodo uveljavili tem prej, kolikor več bomo o njih govorili, pisali in jih živeli. Ključna je sprememba miselnosti pri kritični masi ljudi. Zato knjiga »Šola, kam greš? – 1. in 2. del.«
Knjiga ponuja drugačen, svež vpogled v stanje slovenskih osnovnih šol, ponuja možnost za diskutiranje in verjamem, da je dobrodošlo branje za marsikoga iz vrst strokovne in širše javnosti.
Renata Tegelj Lesar, prof. likovne umetnosti