Do zdaj lastnikom električnih avtomobilov ni bilo treba plačevati letne dajatve za uporabo cest. To se je spremenilo z 1. januarjem 2025, ko je stopila v veljavo nova uredba, ki jo je pripravilo ministrstvo za infrastrukturo.
Z novo Uredbo o spremembah in dopolnitvah Uredbe o letni dajatvi za uporabo vozil v cestnem prometu, objavljeno v Uradnem listu RS, št. 52/2024, so električna vozila prvič vključena v sistem letnih dajatev. Ta se za vozila z električnim pogonskim motorjem zdaj izračunava na podlagi njihove teže, ne glede na obliko vozila.
Za osebna električna vozila (kategorija M1) sta uvedena dva razreda glede na težo. Vozila, ki tehtajo do 1.750 kilogramov, bodo lastnikom prinesla letno dajatev v višini 43,39 evra (0,118904 evra na dan), medtem ko bo za težja vozila nad to mejo letna dajatev znašala 62 evrov (0,169863 evra na dan).
V lažji razred sodijo modeli, kot so cupra born, peugeot e-208, mg 4, dacia spring in citroen e-c4 x, medtem ko težji razred vključuje vozila, kot so tesla model Y, tesla model 3, škoda enyaq, volkswagen ID.3 in ID.4.
Kategorija vozila | Letna dajatev na dan (v €) | Letna dajatev na dan (v €) |
Motorno kolo | Največja dovoljena masa do vključno 440 kg 0,024931 €/vozilo | Največja dovoljena masa nad 440 kg 0,035616 €/vozilo |
M1 – osebni avtomobil | Največja dovoljena masa do vključno 1.750 kg 0,118904 €/vozilo | Največja dovoljena masa nad 1.750 kg 0,169863 €/vozilo |
M2 in M3 – avtobus | Največja dovoljena masa do vključno 5.000 kg 0,007792 €/sedež | Največja dovoljena masa nad 5.000 kg 0,008658 €/sedež |
N1, N2 in N3 – tovorno vozilo | Največja dovoljena masa do vključno 4.000 kg 0,251359 €/vozilo | Največja dovoljena masa nad 4.000 kg 0,062630 €/1.000 kg |
N1, N2 in N3 – vlečno vozilo | Največja dovoljena masa do vključno 20.000 kg – do vključno 190 kW 0,013242 €/kW – nad 190 kW 2,513515 €/vozilo | Največja dovoljena masa nad 20.000 kg – do vključno 190 kW 0,014713 €/kW – nad 190 kW 2,792795 €/vozilo |
Čeprav bodo lastniki električnih avtomobilov zdaj morali plačevati cestno dajatev, bo ta še vedno nižja kot pri vozilih z bencinskimi ali dizelskimi motorji. Pri slednjih se dajatev določa glede na moč motorja in obseg prostornine, kar razvršča vozila v šest razredov. Na primer, za vozila z motorji do 1.350 ccm znaša letna dajatev 62 evrov, medtem ko pri močnejših motorjih lahko preseže 500 evrov.
Uredba predvideva, da se letna dajatev običajno plača za obdobje enega leta, vendar je možen tudi obračun za krajše obdobje. Sorazmerni delež dajatve se izračuna glede na število dni uporabe. Če je znesek manjši od 5 evrov, se določi minimalna letna dajatev v višini 5 evrov. Podoben prag velja tudi pri vračilih, kjer se zneski, nižji od 5 evrov, ne vračajo.
S predlagano uredbo vlada pričakuje dodatnih 670.000 evrov prihodkov v proračun. Nova sredstva bodo usmerjena v ukrepe za spodbujanje prehoda na alternativna goriva v prometu, medtem ko prihodki od obstoječih dajatev za vozila z motorji na notranje izgorevanje ostajajo namenjeni javni prometni infrastrukturi.
S to spremembo električna vozila ohranjajo prednost v nižjih stroških obratovanja, a hkrati tudi prispevajo svoj delež k razvoju trajnostnih prometnih rešitev.