E-UTRIP
Vesna Malnar Memedović.
Novice Aktualno Izpostavljeno

(VIDEO) Vesna Malnar Memedović: »Kočevje ima izjemno kulturno in naravno dediščino, ki še ni dovolj izkoriščena«

Javni zavod za turizem in kulturo Kočevje že od leta 2015 skrbi za razvoj trajnostnega turizma in bogato kulturno ponudbo v občini Kočevje. Ekipe zavoda s kakovostnimi vsebinami povezujejo lokalno ustvarjalnost, dediščino in naravo v edinstveno izkušnjo destinacije Kočevsko.

O dogodkih, ki so za nami, in o vsebinah, ki prihajajo, smo se pogovarjali z direktorico Javnega zavoda za turizem in kulturo Kočevje Vesno Malnar Memedović. Vabljeni tudi k ogledu podkasta. 

Nekateri občani izražajo željo po bolj množičnih kulturnih dogodkih v okviru Kulturnega centra Kočevje. Kako poteka proces izbire vsebin za KCK in kako se pri tem upoštevajo želje ter interesi lokalne skupnosti?​

Mogoče bi bilo dobro, da najprej definiramo, kaj pomeni množični dogodek?

Dve stvari moramo razumeti pri delovanju javnega zavoda na področju kulture in organizacije dogodkov.

Prva naloga in obveznost javnega zavoda je skrb za organizacijo, negovanje, promocijo, predstavitev, izobraževanje vseh zvrsti kulture.

To pomeni, da moramo skrbeti za čim širšo ponudbo, na primer gledaliških predstav, od tistih za otroke, primernih za izobraževanje, tistih za mladino, zvrsti komedije, drame ali tragedije. Ponudbo v okviru zmožnosti, ki nam jih KCK nudi, torej velikost odra, številčnost garderob, kapaciteta sedežev glede na stroške same predstave. Upoštevati je treba vrsto podrobnosti in stvari, ki so pri postavitvi, izvedbi in realizaciji predstave pomembne. Po drugi strani moramo skrbeti tudi za razvoj in izobraževanje domačega kadra s področja gledališča. Zato že dve leti poteka projekt Pejmo se gledališče, ki vsako leto »rodi« novo predstavo in naše nove mlade kočevske gledališke zvezde. Prvo leto smo imeli v okviru tega projekta tri module, in sicer Lutkovno gledališče, ulično gledališče in impro ligo. Preko vseh teh modulov so mladi iz vseh treh osnovnih šol in srednje šole pilili gledališke sposobnosti in nastala je avtorska predstava o kočevskem vitezu. Letos smo koncept zastavili nekoliko drugače, medse povabili režiserko Andjelka Nikolić in pripravljamo novo presenečenje.

Pri ponudbi filmov sledimo dvema vzporednima smerema. Na eni strani gre za ponudbo filmskih distributerjev z vsemi novimi, priljubljenimi in privlačnimi filmi za najmlajše in malo starejše, ki jih vključujemo v program Kino ob kavi. Po drugi strani pa si prizadevamo, da prek filmov art kina v našo dvorano pritegnemo nekoliko bolj zahtevne gledalce. Že vrsto let skrbimo, da je naša ponudba pestra in predvsem ažurna – če je premiera filma v Ljubljani, ga imamo na sporedu že naslednji dan.

Koncertni program je med zahtevnejšimi segmenti delovanja. Čeprav se morda zdi, da je slovenske in delno hrvaške koncertne ponudbe veliko, se ob natančni analizi hitro izkaže, da je program, ki ga lahko izvedemo v Kulturnem centru Kočevje (KCK), precej omejen.

Kapaciteta koncertne dvorane KCK je v skladu s požarnim redom največ 550 oseb. Ta številka je lahko visoka ali nizka – odvisno od zornega kota. V desetih letih delovanja KCK in organizacije številnih dogodkov smo spoznali, da je bazen obiskovalcev kulturnih prireditev in koncertov v naši širši regiji razmeroma omejen. Govorim o območju od Velikih Lašč do Kolpe, nekoliko vzhodno proti Beli krajini in zahodno proti Notranjski. Zajamemo to območje.

Obiskanost dogodkov je nato v veliki meri odvisna od same vsebine – torej izvajalca, njegove prepoznavnosti, priljubljenosti in atraktivnosti. Ključen dejavnik pri organizaciji pa je tudi višina honorarja. Nekaterih izvajalcev si zaradi visokih zahtev preprosto ne moremo privoščiti, saj bi morali obiskovalci za vstopnico odšteti 50 evrov ali več. Bi bili pripravljeni toliko plačati za koncert v Kočevju?

Muff ob otvoritvi KCK.

Novost letošnjega leta je Šola rocka – program za delo z mladimi glasbenimi skupinami, trenutno jih vključujemo pet. Omogočamo jim izobraževanja na petih različnih področjih njihovega ustvarjalnega in glasbenega razvoja. Spoznavajo številne zakonitosti, ki jih uporabljajo največji glasbeni, produkcijski in avdiovizualni mojstri. Tako jim želimo olajšati pot v glasbeni svet ali pa poskrbeti, da bo ta postal vir užitka in izražanja.

Poleg študijskih vsebin v okviru Šole rocka bodo mladi glasbeniki nastopali tudi na številnih koncertnih odrih po Kočevskem ter na različnih prireditvah. Zagotovo jih boste v letošnjem letu videli in slišali na mnogih lokacijah.

Druga pomembna stvar je, da vse to počnemo v javnem interesu, z javnimi sredstvi in z vsebinami, ki so primerne za javnost v slovenskem prostoru. Naša primarna naloga je skrb za kakovostno vsebino, za slovenski jezik ter za izobraževalno in kulturno noto.

Pri oblikovanju programa Kulturnega centra Kočevje zato stremimo k uravnoteženemu naboru vsebin, namenjenih različnim generacijam in okusom. Proces izbire temelji na razpoložljivih sredstvih, atraktivnosti ponudbe na slovenskem trgu ter na letnem načrtu, ki ga pripravimo znotraj ekipe zavoda in v dialogu z lokalnimi deležniki ter ustvarjalci.

Zavedamo se pomena večjih dogodkov za krepitev občutka pripadnosti, družabnosti in prepoznavnosti lokalne skupnosti, zato posebno pozornost namenjamo tudi organizaciji brezplačnih množičnih dogodkov. Med njimi izstopa festival Žive ulice, ki vsako poletje oživi mestno središče s koncerti, predstavami in nastopi lokalnih ustvarjalcev. Prav tako velja izpostaviti Veseli december v Kočevju, kjer se kulturni program povezuje s praznično ponudbo, sejmi in dogajanjem za vse generacije.

Ob tem kot javni zavod prepoznavamo tudi svojo vlogo v izobraževanju in ozaveščanju – ne le s kulturno vzgojo za mlade, temveč tudi s premišljenimi, vsebinsko poglobljenimi dogodki, ki ponujajo prostor za razmislek, dialog in širjenje obzorij. Verjamemo, da prav raznolikost – od množičnih dogodkov do intimnejših kulturnih srečanj – ustvarja živahno in vključujoče kulturno okolje.

Katere kulturne vsebine si Kočevci najbolj želijo? Kako zavod prilagaja svojo ponudbo tem željam in kakšne novosti lahko občani pričakujejo v prihodnje?

Kočevci si najbolj želijo dogodkov, ki združujejo kakovost, druženje in domačnost. Posebej dobro obiskani so rockovski koncerti tako lokalnih kot tudi slovenskih ali hrvaških bendov ter različne gledališke predstave. Pri slednjih je pomembno poudariti, da je dvorana vse pogosteje razprodana, kadar nastopa lokalna gledališka skupina – kar je pohvalno in pravilno z vidika podpore ter nadaljnjega dela in razvoja mladih ustvarjalcev. Filmske predstave za otroke in mladostnike so priljubljene, še posebej atraktivni in populistično-hollywoodski filmi, nekoliko manj art filmi, vendar tudi tu obisk z leti počasi narašča.

Naša vloga ni zgolj slediti povpraševanju, temveč tudi odpirati prostor za nove vsebine, spodbujati radovednost ter izobraževati in navdihovati. Med novostmi, ki smo jih na tem področju vzpostavili, sta prej omenjena Šola rocka in Pejmo se gledališče, že vrsto let pa v zgornjih prostorih KCK neprekinjeno poteka Likovna šola Mansarta, ki povezuje in združuje likovne ter kiparske ljubiteljske ustvarjalce – mlade in tiste malo manj mlade.

Absolutno – izzivov ni konca. Z vidika javne službe moramo zapolniti še nekaj vrzeli, zlasti na področju spodbujanja literarne umetnosti, pa tudi pri organizaciji kulturnih dogodkov, ki niso množični – čeprav se nam ves čas dogaja, da je publika na Kočevskem nepredvidljiva. Množično je obiskan le dogodek, pri katerem je izvajalec zelo znan. Kadar pa gostimo vrhunske ustvarjalce, ki niso populistično prepoznavni, smo nad obiskom pogosto razočarani.

Največji izziv današnjega časa pa je spodbuditi in omogočiti razvoj kulture mladih. Ne gre le za to, da si odgovorimo, ampak da tudi realiziramo cilj: pripraviti mlade k obisku kulturnih dogodkov. Ena od novosti je organizacija Gimko partyjev, ki jih pripravljamo pod pokroviteljstvom Občine Kočevje in v sodelovanju z Gimnazijo in srednjo šolo Kočevje. Gre za plese oziroma zabave, na katere je vstop dovoljen le dijakom z veljavno dijaško izkaznico in študentom z veljavno študentsko izkaznico. Namenjeni so varni zabavi naše mladine, ob strogih varnostnih ukrepih.

Kulturni center Kočevje letos praznuje 10-letnico delovanja. Katere ključne mejnike bi izpostavili v tem obdobju? Ali lahko delite kakšne statistične podatke o obiskanosti in izvedenih prireditvah v tem desetletju?

Desetletje delovanja Kulturnega centra Kočevje pomeni pomembno obdobje oblikovanja kulturnega utripa v našem mestu. Ob odprtju leta 2015 smo pridobili sodoben, funkcionalen in večnamenski prostor, ki ni le dvorana, temveč kulturno središče lokalne skupnosti – prostor za umetnost, izmenjavo idej, ustvarjalnost in druženje.

Koncert Magnifica.

Med ključne mejnike v tem obdobju bi zagotovo uvrstili:

  • vzpostavitev raznolikega in kakovostnega celoletnega programa, ki vključuje koncerte, gledališke predstave, filme, razstave in kulturnovzgojne programe (npr. Likovna šola Mansarta),
  • organizacijo večjih dogodkov, kot sta festival Žive ulice in Veseli december v Kočevju, ki potekata izven prostorov KCK,
  • sodelovanje z domačimi društvi in šolami ter vključevanje mladih v (so)oblikovanje programa in izvedbo dogodkov.

V desetih letih smo izvedli več kot 3600 dogodkov, ki jih je skupaj obiskalo več kot 225.000 obiskovalcev. Vsako leto v povprečju gostimo skoraj 400 prireditev, pri čemer si prizadevamo, da so zastopane različne zvrsti in ciljne skupine – od otrok do starejših.

V lanskem letu smo celovito obnovili in posodobili akustiko dvorane ter jo strokovno uredili. Ker je dvorana večnamenska, je zvok vedno predstavljal izziv, vendar smo z novimi posegi dosegli optimalen učinek.

Letos bomo 10-letnico obeležili s posebnimi dogodki, s pogledom nazaj in z načrti za prihodnost – predvsem pa z iskreno zahvalo vsem, ki z nami soustvarjajo Kulturni center Kočevje: obiskovalcem, ustvarjalcem, sodelavcem in partnerjem.

Da bo praznovanje še bolj odmevno, vam bomo v kratkem razkrili celoten program Letnega vrta in vsa presenečenja, ki na oder KCK prihajajo v jesensko-zimskem času.

Ker pa želimo, da praznujemo skupaj – in s tem mislimo prav vse prebivalce Kočevja in obiskovalce regije –, smo k sodelovanju povabili medijskega partnerja E-utrip, s katerim bomo skupaj širili zgodbe, organizirali nagradne igre in vas vabili k praznovanju.

Navsezadnje – brez vas, obiskovalcev, KCK-ja ne bi bilo!

Kako je zavod financiran? Kakšen delež sredstev pridobite iz občinskega proračuna, državnih in evropskih razpisov ter lastnih dejavnosti?

Javni zavod za turizem in kulturo Kočevje se financira iz več virov, kar omogoča stabilno delovanje ter hkrati spodbuja razvoj novih programov in projektov.

Delež sredstev iz občinskega proračuna zagotavlja osnovne pogoje za izvajanje javne službe na področju kulture, turizma in promocije destinacije. Ta sredstva so ključna za pokrivanje rednih stroškov delovanja, organizacijo osnovnega programskega sklopa ter vzdrževanje prostorov, vključno s Kulturnim centrom Kočevje.

Poleg tega se redno prijavljamo na različne razpise, s katerimi pridobivamo sredstva za izvedbo razvojnih, promocijskih in vsebinsko zahtevnejših projektov.

Tretji vir financiranja predstavljajo lastna sredstva, ki jih pridobimo z organizacijo dogodkov, najemi dvorane, prodajo vstopnic ter ponudbo turističnih produktov.

Razmerje med viri sredstev se lahko rahlo spreminja iz leta v leto, okvirno pa velja, da približno 56 % sredstev pridobimo iz občinskega proračuna, preostanek pa iz drugih virov, torej iz različnih razpisov in prihodkov, ustvarjenih na trgu. Takšna razpršena struktura financiranja nam omogoča, da smo hkrati stabilni in razvojno naravnani.

Splošno gledano so sredstva, namenjena programu s področja kulture, iz občinskega proračuna zagotovljena v višini 11.000 evrov, vse ostalo pa se realizira iz prihodkov na trgu in se vrača nazaj v program.

Že sam gledališki abonma za odrasle, ki ga je mogoče obiskovati skozi celo leto in zanj odšteti 90 evrov, je subvencioniran s strani občine – brez subvencije bi stal 120 evrov. Sredstva, ki jih zavod prejme iz proračuna občine, so tako namenjena rednemu vzdrževanju in obratovanju KCK ter kritju materialnih stroškov zavoda (računalniške storitve, računovodstvo, telefonija, pošta, spletno vzdrževanje ipd.). Občinska sredstva se sicer vlagajo tudi v razvoj in delo na programih, kot so Likovna šola Mansarta, gledališka šola Pejmo se gledališče, glasbena šola za mlade Šola Rocka in zabava za mlade Gimko party.

Ena od skupin pod okriljem Šole rocka.

Na področju kulture so v zavodu zaposlene tri osebe s polnim delovnim časom ter pet oseb s polovičnim delovnim časom, ki so razporejene med kulturo in turizem (poslovni sekretar, tehnični vodja, čistilka, odnosi z javnostmi in marketing ter direktor). Plače zaposlenih so financirane iz občinskih sredstev.

Katere projekte načrtujete v bližnji prihodnosti za spodbujanje turizma in kulture v Kočevju? Ali lahko izpostavite kakšne konkretne načrte ali dogodke?

V prihodnjem obdobju bomo še naprej gradili na povezovanju turizma in kulture kot dveh ključnih stebrov našega zavoda, saj verjamemo, da prav kulturna doživetja in edinstvena naravna dediščina Kočevske ponujajo veliko priložnosti za razvoj in prepoznavnost destinacije.

Med večjimi prihajajočimi projekti izpostavljamo:

  • Festival Žive ulice 2025, ki bo letos potekal z razširjenim programom, tremi večjimi koncerti (Elvis Jackson, Gibonni in Alpski kvintet), nastopi domačih ustvarjalcev ter raznolikim spremljevalnim programom za vse generacije. V dveh tednih se bo na različnih lokacijah po Kočevju zvrstilo več kot 30 dogodkov.
  • Program ob 10-letnici Kulturnega centra Kočevje, ki bo vključeval izbrane predstave, koncerte in druge dogodke, s katerimi bomo obeležili desetletje ustvarjalnosti in skupnosti. Vsa presenečenja bomo razkrivali postopoma in pravočasno. Praznovanje bo bolj strnjeno potekalo v jesenskem času, saj je bila uradna otvoritev KCK 16. decembra 2015.
  • Veseli december 2025, ko se bomo poleg dogajanja v KCK preselili tudi na mestne ulice, kjer bomo pripravili pester program in veselo silvestrovanje.

Na področju turizma nas čaka niz uveljavljenih prireditev in dogodkov, pa tudi številne nove, privlačne vsebine, ki jih bomo postopoma predstavljali javnosti:

Enduro for Fun – Za Friderikom se naj kadi!

📅 14. junij 2025
📍 MTB Trail Center Kočevje
En grad, ena oglarska kopa, en tekmovalni odsek in ena velika zabava. Neformalno kolesarsko druženje za vse navdušence nad enduro stilom vožnje.

28. Prangerjada

📅 5. julij 2025
Tradicionalna prireditev z bogatim kulturnim, družabnim in kulinaričnim programom.

Državno prvenstvo v olimpijskem krosu (XC)

📅 5. julij 2025
📍 MTB Trail Center Kočevje
Najboljši slovenski tekmovalci v krosu se bodo pomerili na tehnično zahtevni trasi pod mogočnimi kočevskimi gozdovi.

Evropsko prvenstvo v metu sekire

📅 16.–20. julij 2025
Kočevje bo gostilo najboljše evropske sekirače, med njimi tudi domače mojstre iz Društva Sekirači.

Festival kiparjenja z motorno žago – Poklon Stanetu Jarmu

📅 12. september 2025
📍 MTB Trail Center Kočevje
Umetnost motorne žage bo ponovno oživela v poklon legendarnemu kiparju Stanetu Jarmu.

Navkreber na Strmo Reber 2025

📅 27. september 2025
Priljubljena kolesarska preizkušnja z dih jemajočim vzponom na najbolj zavito cesto v Sloveniji se vrača.

Krepitev sodelovanja z lokalnimi ponudniki in ustvarjalci ter razvoj novih produktov na področju kulturnega turizma.
Naš cilj ostaja jasen: Kočevje razvijati kot destinacijo, kjer se narava, kultura in lokalna skupnost prepletajo v avtentično, odprto in doživeto izkušnjo – tako za domačine kot obiskovalce.

S katerimi največjimi izzivi se soočate pri vodenju zavoda in kakšne priložnosti vidite za nadaljnji razvoj kulturne in turistične ponudbe v Kočevju? Kakšna je vaša vizija za razvoj Zavoda Kočevsko v naslednjih petih do desetih letih?

Pri vodenju Zavoda Kočevsko se soočamo z več izzivi, med katerimi je najpomembnejše zagotavljanje finančne stabilnosti v času omejenih virov ter iskanje dodatnih sredstev za razvoj. Prav tako je izziv doseči širše občinstvo, zlasti mlajše generacije. Kljub tem izzivom vidimo številne priložnosti za nadaljnji razvoj. Kočevje ima izjemno kulturno in naravno dediščino, ki še ni dovolj izkoriščena, zato bomo še naprej gradili na kulturnem turizmu, ki združuje tako kulturne kot turistične vsebine.

V prihodnosti Zavod Kočevsko vidimo kot osrednji povezovalni steber kulture in turizma. Naš cilj je na področju kulture še naprej poudarjati tudi kulturno-izobraževalni vidik delovanja. Z delovanjem in sodelovanjem z lokalnimi deležniki želimo ustvarjati dinamično, vključujočo in trajnostno destinacijo, ki bo ponujala edinstvene izkušnje tako domačim kot tujim obiskovalcem.

Zavod Kočevsko je v osmih letih delovanja v lokalno okolje vnesel nov val svežine. Na področju kulture je zavel svež veter pozitivne energije; številni dogodki ter ponudba Kulturnega centra Kočevje in prireditev na prostem poskrbijo za zabavo, izobraževanje in promocijo domače in tuje kulturne ustvarjalnosti. Hkrati ustvarjajo vzdušje živega, barvitega in mladostnega mesta.

S tovrstno ponudbo prebivalstvo raste in si širi obzorja, hkrati pa vse – od najmlajših do malo manj mladih – navajamo na življenje s kulturo. Na tem področju smo že veliko naredili, a ostaja še precej prostora za izboljšave.

Turizem je na Kočevskem po osmih letih šele »nastežaj« odprl vrata. Potem ko smo v lokalnem okolju vzpostavili blagovno znamko in jo vsi posvojili, je zdaj pripravljen teren za razvoj novih, še kakovostnejših produktov ter novih ponudnikov – novih igralcev na terenu.

Če je bilo Kočevsko včasih zaradi zgodovine in propadlega gospodarstva sivo in megleno, je zdaj dobilo barve, ki postajajo vse intenzivnejše.

Tudi v prihodnje pot ne bo enostavna – morda bo še zahtevnejša, saj bodo v prihodnosti odločali detajli. Tako za goste kot za lokalno prebivalstvo.

A prepričani smo, da bomo vsi – prvi in drugi – na koncu zadovoljni.

Sorodni članki

Komentiraj

* Z uporabo tega obrazca se strinjate s shranjevanjem in obdelavo vaših podatkov pridobljenih na tem spletnem mestu.

Spletno mesto uporablja piškotke zaradi boljše uporabniške izkušnje. Z uporabo naše spletne strani potrjujete, da se z njihovo uporabo strinjate. Soglašam Več o piškotkih

Piškotki