V zadnjem času so se med občani pojavila vprašanja o usodi oskrbe starejših in onemoglih v Kočevju. Na občini zagotavljajo, da do ukinitve teh storitev ne bo prišlo, temveč pripravljajo pomembne spremembe in izboljšave. Načrtujejo vzpostavitev javnega zavoda, ki bo na enem mestu zagotavljal celostno pomoč – od oskrbe na domu do zdravstvene in socialne podpore. Cilj je, da storitve postanejo dostopnejše, kakovostnejše in cenovno ugodnejše, s posebnim poudarkom na širjenju storitev v skladu s potrebami starostnikov po dolgotrajni oskrbi.
Ali občina ukinja oskrbo starejših in onemoglih?
Absolutno ne! Nič se ne ukinja, saj je oskrba na domu dolžnost občine, ki jo mora izvajati že po veljavni državni zakonodaji. Gre zgolj za to, da bomo to pomoč bolje organizirali in jo hkrati nadgradili z dodatnimi storitvami, ki izhajajo iz novega zakona o dolgotrajni oskrbi in dejansko pripadajo ljudem.
Zakaj je pomembno, da je skrb za pomoč in oskrbo na domu zaupana občini?
Ugotavljamo, da sta sociala in zdravstvo dve tako občutljivi področji, da ju je preveč tvegano prepuščati zasebni iniciativi in podjetjem. Zakaj? Ker nimamo nadzora nad kakovostjo storitev niti nad stroški. Trenutno imamo v Kočevju eno najvišjih tržnih cen pomoči na domu v državi, kljub temu da jo izdatno sofinanciramo iz proračuna. Zato želimo te storitve organizirati v obliki javnega zavoda, kjer bomo lahko neposredno nadzirali oskrbo starejših, stroške in se prilagajali dejanskim potrebam.
Kako bo organiziran zavod za pomoč in oskrbo na domu?
Začeli bomo z oskrbo in nego na domu, nato pa bomo postopoma dodajali še druge storitve. Zavod vidimo kot center, kamor se bodo starostniki lahko obrnili za vse, kar potrebujejo. Med drugim je želja izvajati tudi dnevno oskrbo. Zavod bo tesno sodeloval z Zdravstvenim domom Kočevje, kar vključuje zdravstveno oskrbo, fizioterapevte, delovne terapevte, psihologe, socialne delavce ter svetovanje tako za starostnike kot za njihove svojce. Vse storitve bodo združene na enem mestu, da bi invalidi in starostniki po dopolnjenem 65. letu prejeli vso pomoč, ki jo potrebujejo.
Nato bomo kombinirali pravice iz različnih virov, kot so zakon o dolgotrajni oskrbi, zdravstveno zavarovanje in občinski programi financiranja. Med takšne storitve sodijo tudi prevozi v okviru programa Sopotniki. Želimo združiti vso pomoč na enem mestu in omogočiti dodatne storitve za tiste, ki bodo želeli nadstandard. Vzpostavitev celotnega sistema sicer ne bo mogoča čez noč, vendar verjamemo, da ga bomo v naslednjih letih samo nadgrajevali. V nobeni točki pa ne bo slabše kot danes.
Ali bo javni zavod v okviru občine tudi zaposloval?
Da, zavod bo v naslednjem letu intenzivno zaposloval predvsem negovalke in drugo osebje, ki bo obiskovalo starostnike. Sprva bomo veliko sodelovali z Zdravstvenim domom Kočevje, ki bo zagotovil strokovni kader. Kasneje, ko se bodo razvijale dodatne storitve in bo raslo število uporabnikov, bo del tega kadra zaposlen neposredno v javnem zavodu.
Bo cena storitev odvisna od njihovega obsega?
Naš cilj je doseči nižjo ceno. Trenutno občina financira 70 odstotkov stroškov oskrbe na domu, vendar je končna cena za uporabnika kljub temu razmeroma visoka, kar smo ugotovili tudi v primerjavi z drugimi kraji po Sloveniji. Z javnim zavodom bi imeli boljši nadzor nad stroški, oblikovali neprofitno ceno in storitve približali starostnikom. Naš namen ni ustvarjanje dobička, temveč izkoriščanje vseh možnosti, ki jih omogočata država in zdravstvene zavarovalnice, da pomagamo starostnikom.
Koliko uporabnikom bi lahko nudili pomoč?
Trenutno je pomoč zagotovljena približno 100 uporabnikom. Naš cilj je to število vsaj podvojiti, saj verjamemo, da je starostnikov, ki potrebujejo določene storitve in pomoč, veliko več. Poleg pomoči na domu bodo centri za socialno delo od 1. junija začeli izdajati odločbe o pravicah, ki izhajajo iz zakona o dolgotrajni oskrbi. Javni zavod bo te odločbe uresničeval. Čeprav širitev ne bo mogoča takoj, sem prepričan, da ima na Kočevskem veliko več kot 100 ljudi pravico do teh storitev.
Za uporabnike, ki trenutno prejemajo storitve prek zasebnega podjetja Zavod Jutro, bo občina poskrbela takoj naslednji dan po tem, ko Zavod Jutro teh storitev ne bo več zagotavljal. To je naša dolžnost.
Kako bo potekal postopek pridobivanja pomoči?
Po novi zakonodaji se bodo uporabniki ali njihovi skrbniki oglasili na centru za socialno delo, kjer bo predvidoma z junijem 2025 organizirana svetovalna pisarna. Tam se bodo pogovorili z delavci, ki bodo verjetno opravili tudi ogled na terenu. Po zaključenem postopku bo izdana odločba, na podlagi katere bo uporabnik uveljavljal svoje pravice. Javni zavod bo poskrbel za izvajanje teh pravic in jih, kjer je mogoče, še nadgradil oz. dopolnjeval.
Ker je zakonodaja nova in bo v polni veljavi šele prihodnje leto, bomo morali vzpostaviti obsežnejši sistem storitev, kot je obstajal doslej. Do zdaj je bila obvezna zgolj oskrba na domu, širitev pravic pa bo zahtevala tudi širitev izvajalcev. Naša naloga je preprečiti, da bi ljudje morali na podlagi odločb iskati storitve v Ljubljani, Novem mestu ali drugod. Zato bomo to organizirali v okviru javnega zavoda.
Kako torej podpreti omenjeni zavod – morda že v nedeljo na naknadnem referendumu?
Občani naj v nedeljo, 8. decembra, odidejo na volišča in obkrožijo ZA. S tem bodo podprli ustanovitev javnega zavoda, katerega prva naloga bo skrb za naše starostnike ter izpolnjevanje vseh pravic, ki jim pripadajo. S prihodom novih zdravnikov v Zdravstveni dom Kočevje smo dokazali, da lahko tudi prek javnih služb poskrbimo za potrebe ljudi. Prepričan sem, da nam bo to uspelo tudi pri celoviti in učinkoviti oskrbi starostnikov!
*plačljiva objava*