fbpx
E-UTRIP
Stroški goriva, vzdrževanja in nakupa vozil pogosto presegajo četrtino proračuna gospodinjstev z nižjimi dohodki.
Izpostavljeno Aktualno Gospodarstvo & Politika

Le 1,8 odstotka prebivalcev trdi, da si ne morejo privoščiti avtomobila

Slovenija se pogosto uvršča med države z najboljšo dostopnostjo osebnih vozil v Evropski uniji, a za številna gospodinjstva je lastništvo avtomobila finančno breme, ki ga komajda prenesejo. Nova ekonomska študija o prevozni revščini razkriva, da so prebivalci podeželja močno odvisni od osebnih vozil, saj jim omejena mreža javnega prevoza ne omogoča ustreznih alternativ. Stroški goriva, vzdrževanja in nakupa vozil pogosto presegajo četrtino proračuna gospodinjstev z nižjimi dohodki, kar povečuje socialne neenakosti in izpostavlja nujnost sistemskih rešitev.

Raziskava, ki so jo pripravili v okoljski organizaciji Focus v sodelovanju z ekonomisti, osvetljuje izrazite razlike v dostopnosti mobilnosti med dohodkovnimi skupinami. Medtem ko imajo prebivalci večjih mest solidne možnosti javnega prevoza, so tisti na podeželju pogosto prepuščeni sami sebi. Avtomobil v teh okoljih ni luksuz, temveč nuja, ki jo mnogi komajda financirajo.

Po podatkih študije gospodinjstva z nižjimi prihodki za prevoz namenjajo nesorazmerno visok delež svojih sredstev. V nekaterih primerih bi lahko rast cen goriv in drugih stroškov mobilnosti izdatke za prevoz povečala za več kot polovico, kar bi še dodatno poglobilo ekonomsko ranljivost številnih prebivalcev.

“Le 1,8 odstotka prebivalcev Slovenije trdi, da si ne morejo privoščiti avtomobila, a to ne pomeni, da jim visoki stroški ne predstavljajo težave,” opozarja soavtorica študije Marjeta Benčina iz Focusa. “Razpršena poselitev in slaba dostopnost javnega prevoza ljudi silita v odvisnost od osebnih vozil, kar povzroča ne le finančne, temveč tudi okoljske in prostorske izzive.”

Razlike med regijami in nujnost celostnih ukrepov

Študija posebej izpostavlja razlike med vzhodno in zahodno kohezijsko regijo. V vzhodni Sloveniji je prevozna revščina še izrazitejša, saj prebivalci pogosto nimajo dostopa do javnega prevoza ali drugih alternativ, ki bi zmanjšale njihovo odvisnost od avtomobilov.

“Prevozna revščina je v Sloveniji tesno povezana s prostorsko razpršenostjo poselitve, omejeno dostopnostjo javnega prevoza in visokimi stroški mobilnosti,” so poudarili pri Focusu. “Naraščajoče cene goriv dodatno povečujejo finančno breme gospodinjstev, zato so potrebni celostni ukrepi – širitev javnega prevoza, razvoj alternativnih oblik mobilnosti in spodbujanje lokalnega zaposlovanja. Ključna pa je tudi stanovanjska politika, ki bi morala omogočiti dostopna bivališča na prometno ugodnih lokacijah.”

Pot do rešitev: trajnostni prevoz in socialna politika z roko v roki

Med sistemskimi rešitvami, ki jih predlagajo raziskovalci, so poleg izboljšanja javnega prevoza tudi subvencioniranje trajnostnih prevoznih možnosti in boljše povezovanje prometnih politik s socialnimi ukrepi.

“Le z usklajenimi ukrepi lahko zmanjšamo prevozno revščino in zagotovimo enakopravno mobilnost za vse prebivalce Slovenije,” poudarjajo avtorji študije. Dokument so že posredovali ministrstvu za okolje, podnebje in energijo v okviru priprave socialno-podnebnega načrta, ki bi lahko prinesel nujno potrebne spremembe v mobilnostni politiki.

Sorodni članki

Spletno mesto uporablja piškotke zaradi boljše uporabniške izkušnje. Z uporabo naše spletne strani potrjujete, da se z njihovo uporabo strinjate. Soglašam Več o piškotkih

Piškotki