Turistične blagovne znamke omogočajo turistom v izjemno veliki in široki ponudbi izbrati takšno in tisto, ki ji prvenstveno lahko zaupajo. Najmočnejše so tiste destinacije, ki imajo unikatno vsebino, izjemne butične programe in ki ponujajo edinstvena doživetja. Medtem, ko Slovenijo v svetu predstavlja nacionalna znamka I feel Slovenia, se na turistični zemljevid Slovenije uspešno uvršča prepoznavna turistična blagovna znamka Kočevsko. Več o svetli prihodnosti Kočevske na zemljevidu Slovenije, Evrope in celotnega sveta – ter tudi nas, prebivalcev – pa Vesna Malnar Memedovič, direktorica Zavoda Kočevsko.
Kaj v prvi vrsti sploh je Kočevsko? Kako bi jo opisali?
»Ena destinacija in tri občine, to je Kočevsko.Turistična destinacija Kočevsko je registrirana blagovna znamka, ki jo tvorijo občina Kočevje, Kostel in Osilnica. Nismo Dolenjska, ne poistovetimo se z Notranjsko, zelo povezani smo z Ljubljano, pa vendar samosvoji, edinstveni, različni od drugih pokrajin, ampak bogati z naravnimi danostmi in izjemno kulturno dediščino.«
Kakšna je bila percepcija Kočevskega, ko ste začeli in kakšna je danes?
»V prvi fazi razvoja destinacije, ki je temeljila na izoblikovanju blagovne znamke in slogana, smo na podlagi analize stanja ugotovili, da imamo kar nekaj ponudnikov nastanitvenih kapacitet, programov in produktov, vendar so le ti nepovezani, s samosvojimi zgodbami in nimajo krovnega skupnega imenovalca. Tudi sami smo morali analizo razširiti in izostriti tisto pomembno enotnost, ki bi vse združila pod istim dežnikom.
Dejstva, po katerih smo izstopali so bila medved, gozdnatost, vojaška zgodovina, rudnik, kočevarski nemci… Razviti je bilo potrebno nekaj, kar vse prej našteto nekako poveže. To je slogan Skrivnostni gozd Slovenije vsekakor predstavljal.
Če me sprašujete po percepciji Kočevskega kot turistične destinacije, le tega pred petimi leti ni bilo, ni obstajala. Danes pa je destinacija Kočevsko trdno na turističnem zemljevidu Slovenije in predstavlja eno izmed 37 vodilnih destinacij naše države. Velja za destinacijo z izjemnim razvojem trajnostnega, zelenega turizma, neokrnjeno, prvinsko naravo, z bogato kulturno dediščino in izjemnim razvojem destinacije, ki izvira iz tako imenovanega DNK-ja tistega, kar ji narava, okolje in zgodovina ponujajo.«
Kaj sploh je destinacijska blagovna znamka in zakaj je pomembna?
»Strateško se z razvojem turizma v preteklosti na našem koncu nismo ukvarjali. Potem, ko je Občina Kočevje pred petimi leti ustanovila Javni zavod za turizem in kulturo Kočevje, pa so se postavili temelji za to, da bodo vrednote turizma prepoznane in marketinško ovrednotene. In poimenovanje Zavoda Kočevsko je bil prvi korak v tej smeri.
Za identifikacijo posameznih proizvodov, storitev in destinacij je pogoj znamčenje. Izgradnja blagovne znamke mora zato biti dobro premišljena in mora sovpadati z vrednotami, kulturo in čustvi, za katere želimo, da se z njo povezujejo. Ta povezuje vse deležnike v destinaciji, njihove proizvode in storitve ter kulturne in naravne danosti, ki jih destinacija ponuja. Zato smo kot krovno zgodbo podobe destinacijske znamke postavili gozd, ker je Kočevsko območje, kjer se nahaja »edini pravi gozd« v Sloveniji. Zato smo z vso legitimnostjo prevzeli gozd kot sidrišče svoje identitete.
Pozicija »Kočevsko, skrivnostni gozd Slovenije« vzpostavi ključno referenčno točko, okoli katere se je že v zgodovini oblikovala identiteta našega območja in okoli katere smo snovali identiteto destinacijske blagovne znamke.
Kočevsko je potrebovalo večjo, širšo komunikacijsko zgodbo. Najbolj gozdnata pokrajina v Sloveniji, znotraj katerih je celo pragozd Krokar, vpisan na Seznam svetovne dediščine UNESCO. Prav ta neverjetna moč gozdov je glavna prednost destinacije, zato smo destinacijsko znamko zasnovali pod imenom – Skrivnostni gozd Slovenije. Razvili smo grafično podobo znamke, ki z znakom in izbranimi barvami nakazuje na izkušnjo zelene, neokrnjene narave. Na izoblikovan slogan in logotip smo gradili grozd navzdol, torej aktivnosti in atrakcije v gozdu povezane v programe, kulinarika s hrano iz gozdov, nastanitve v ali blizu gozda…
Destinacija Kočevsko pod svojim okriljem združuje in pomaga razvijati turistično in kulturno ponudbo območja. Vzpostavitev močne blagovne znamke je nujna, da lahko z domišljeno in konsistentno pojavnostjo med vsemi ključnimi deležniki zgradi samosvojo identiteto in pri vseh ključnih deležnikih destinacija postane prepoznana kot simbol kakovosti. Zato je bistveno, da ponotranjimo destinacijo Kočevsko, da z leti zaživimo z njo, le ta postane del nas, ker samo tako bomo navzven lahko ne samo predstavljali, pač pa tudi z dodano vrednostjo prodajali in tržili produkte in programe, ki jih ponujamo.«
Kaj pa so, poleg gozda, še naše najmočnejše točke?
»Aktivnosti in doživetja. In upam da, v bližnji prihodnosti, tudi nastanitve v gozdu ali vsaj v njegovi bližini. Novodobni turist išče ne samo in zgolj doživetja, pač pa želi še korak dlje in ima željo biti del tega doživetja, sam ga poustvarjati, v njem sodelovati. Zato je tako pomembno delovati butično in ne masovno. Samo tako lahko dosežemo dodano vrednost in samo tako lahko v poplavi vse svetovne ponudbe izstopimo, da smo videni in opaženi. In dejstvo je, da vse te atribute imamo, samo izkoristiti jih moramo.«
Kaj pa bomo z razvojem turizma na Kočevskem pridobili lokalni prebivalci? Zakaj bi bilo to za nas prednost?
»Lokalni prebivalci smo v petih letih že pridobili. V okviru razvoja smo dobili Hostel Bearlog, Camp Jezero, Bunker Škrilj, MTB trail center, številne nove in mednarodno priznane prireditve in dogodke. Slovenska turistična agencija nas na vseh nivojih navaja kot primer dobre prakse, kako prvinsko in pravilno razvijati destinacijo in blagovno znamko. Ne moremo mimo, da smo nosilci najžlahtnejše barve certificiranega naslova trajnostnega razvoja Green Destination Gold, nominacije in nagrade na največji turistični borzi v Berlinu, pridobitvi prestižnega znaka Petzvezdničnega doživetja in številnih drugih naslovov in pohval.
In nenazadnje se je obisk turistov v zadnjih petih letih v občini Kočevje povečal za več kot 30%. In to je šele začetek. Zanimivo je, da smo v Sloveniji bolj prepoznavna turistična destinacija, kot se sami sploh zavedamo.
In to vse je rezultat sistematičnega dela, ki stvari in razvoja ne prepušča naključju in improvizaciji. Ko bomo še bolj ponotranjili pripadnost domači turistični znamki in bodo ponudniki pri uporabi le te dosegli višjo dodano prodajno vrednost, se bomo zavedali, da destinacijska blagovna znamka enostavno in prepoznavno odgovorja na vprašanje, zakaj je nek kraj ali destinacija drugačna od drugih, torej zakaj je vredna obiska. Z vsemi svojimi elementi moramo zato komunicirati iskreno in prepričljivo, da vzbudimo zaupanje, da bo naš gost v njej prepoznal nekaj, kar je blizu njegovim interesom, vrednotam… torej je izredno pomembno, da temeljiš na identiteti kraja, poiščeš esenco, ki nagovarja.
Destinacijske blagovne znamke omogočajo turistom v poplavi vsega zaznati tisto, ki je njim pisano na kožo. Bolj si unikaten, bolj komuniciraš v čem je tvoja destinacija edinstvena in pristna, bolj si prepričljiv.
Zato smo izoblikovali promocijsko kampanjo »Živimo Kočevsko«, s katero želimo vsem nam domačinom – od najmlajših do najstarejših, vzbuditi ponos, da smo Kočevarji in da živimo tu. Da nam Kočevsko od korenin do listov daje možnost rasti, cvetenja in življenja vseh čarov, ki nam jih ponuja. Da bomo znali odgovoriti, v čem je TA čar našega Kočevskega.
Z akcijo, ki jo lahko srečate na vseh možnih medijih po Kočevskem, v vsaki obliki – video, glasovni, tiskani ali prek socialnih medijev tako nagovarjamo domačine, da svoj trenutek ali svoj kotiček fotografirajo, narišejo, opišejo, upesnijo, …. in tako bomo naredili mozaik občutij destinacije.
Da destinacija Kočevsko ni Zavod Kočevsko, ampak vsi MI.«
N.Š.